برای درک بهتر علائم خرابی بوش طبق خودرو باید ابتدا در خصوص بوش خودرو اطلاعاتی کسب کنید. در اجزاء گوناگون خودرو، همچون سیلندرها، سیستم تعلیق، محور عقب و غیره، از عنوان “بوش” استفاده می‌شود. با نایکو پارت همراه باشید.

بوش طبق خودرو چیست؟

بوش در واقع یک نوع عایق ارتعاشی است که با ایجاد مرز بین اجزای مختلف خودرو، انتقال انرژی متحرک به بخش‌های دیگر خودرو را کاهش می‌دهد. عملکرد بوش باعث کاهش انتقال انرژی به نقاط دیگر و کاهش نوسانات و لرزش‌ها در خودرو است که این امر به راحتی‌ترین و آرام‌ترین حرکت خودرو و آسودگی راننده و سرنشینان خودرو منتهی می‌شود.

بوش‌ها به وابستگی به محل قرارگیری در خودرو، عملکرد، ویژگی‌های فنی و موارد دیگر، عناوین و نام‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال، بوش سیستم تعلیق خودرو با نام “بوش” شناخته می‌شود. هرچند عوامل متعددی ممکن است برای کاهش ارتعاشات خودرو مؤثر باشند، اما بوش توانایی قابل‌توجهی در جلوگیری از نوسانات خودرو دارد.

بوش طبق خودرو چیست؟

بوش طبق خودرو در واقع یک قطعه شبیه به سیبک است که وظیفه اتصال قطعات مختلف را بر عهده دارد. با این حال، بوش طبق و سیبک در ترکیب ماده ای که از آن ساخته شده‌اند و نوع حرکتی که انجام می‌دهند، تفاوت‌های عمده‌ای دارند.

بوش‌ها از جنس لاستیک طبیعی یا اورتان ساخته می‌شوند و فقط در یک جهت حرکت می‌کنند. اما سیبک شامل یک گوی فلزی است که به بازوی خودرو متصل می‌شود و حرکتی دورانی دارد.

به این ترتیب، سیبک قادر است در جهت‌های مختلف حرکت کند و امکان چرخش چرخ‌های خودرو را فراهم می‌کند. به طور ساده می‌توان گفت بوش‌ها نقش مفصل‌ها در بدن یک انسان را ایفا می‌کنند و باعث کاهش ضربه و آسیب جدی به خودرو می‌شوند.

دست‌اندازها و خرابی‌های جاده می‌توانند عواملی باشند که آسیب جدی به خودرو و خرابی بوش‌ها و سیبک‌ها ایجاد کنند. قسمت‌های پلاستیکی بوش تحت فشارها و ضربه‌های مداوم ممکن است آسیب و پارگی ببینند. همچنین، سیبک‌ها نیز ممکن است به دلیل فشار و سایش مداوم، قسمت لاستیکی و گردگیری خود آسیب ببینند.

جهت خرید بوش طبق بزرگ برلیانس H320-H330 کلیک کنید بوش طبق بزرگ برلیانس H320-H330

انواع بوش طبق خودرو

بوش‌های طبق خودرو در واقع قطعاتی هستند که از جنس پلی‌اورتان یا لاستیک طبیعی ساخته می‌شوند. بوش‌های اورتان به دلیل مقاومت بالاتر در برابر دما، برای بخش‌هایی از خودرو که با حرارت زیادی مواجه می‌شوند، استفاده می‌شوند.

این بوش‌ها به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری خود، تا حدی قادرند ضربات وارد شده به سیستم تعلیق خودرو را جذب کنند و از نویز، لرزش و سر و صدای آن کاسته شوند. اما بوش‌های اورتان نسبت به بوش‌های لاستیکی کشش کمتری دارند و این می‌تواند تأثیری بر فرمان‌پذیری خودرو داشته باشد.

بوش لاستیک طبیعی

بوش‌ها به دلیل ساختار خاص خود، دارای طول عمر مناسب و قابلیت کشسانی مناسبی هستند. آن‌ها همچنین مقاومت بسیار خوبی در دماهای پایین دارند.

بوش لاستیک طبیعی

بوش پلی اورتان

بوش‌های این نوع، جنسیتی دارند که مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد، اما انعطاف‌پذیری چندانی ندارد. عدم انعطاف‌پذیری بوش‌های اورتان می‌تواند تا حدودی فرمان‌پذیری خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع بوش‌ها برای داشتن عملکرد بهتر، همواره باید با استفاده از گریس یا روغن نرم شوند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بوش‌ها به عنوان نویزگیر عمل می‌کنند و به دلیل ساختار خود، منجر به کاهش سر و صدا و کاهش آسیب به سیستم تعلیق خودرو می‌شوند.

جهت خرید بوش طبق کوچک H220-H230 کلیک کنید بوش طبق کوچک برلیانس v5

عوامل خرابی بوش طبق خودرو

حرکت طبق‌ها، پستی و بلندی مسیر، وزن بیش از حد خودرو، تصادف جاده‌ای، استفاده بیش از حد از خودرو، جنس نامرغوب بوش‌ها، نامرغوب بودن مواد اولیه، عدم کیفیت بوش طبق، فرسودگی قطعه و سایر عوامل می‌توانند باعث تخریب و اختلال در سیستم تعلیق خودرو شوند. همچنین، بیرون زدگی بوش بازویی و آسیب سیبک‌ها از دیگر عواملی هستند که می‌توانند منجر به اختلال در این قطعه شوند.

تشخیص خرابی طبق به علت محل قرارگیری آن کاری آسان نیست و بهتر است برای تشخیص دقیق، خودرو را به یک تعمیرکار ماهر در تعمیرگاه مراجعه کنید. زیرا روش کار با طبق و تشخیص علت خرابی تنها توسط تعمیرکاران متخصص قابل انجام است.

یک نکته مهم و قابل توجه در مورد تعویض بوش طبق این است که درجه خرابی سیبک و بوش ممکن است متفاوت باشد. اگر لبه‌های بوش تغییر شکل داده شده‌اند، ممکن است نیازی به تعویض نباشد. اما اگر ترک برداشتن یا خوردگی در قطعه مشاهده می‌شود، باید قطعه تعویض شود.

عوامل خرابی بوش طبق خودرو

علائم خرابی بوش طبق خودرو

در ادامه، قصد داریم علائم خرابی بوش طبق را بررسی کنیم تا با تشخیص این علائم، بتوانید به خرابی آن پی ببرید و از بروز مشکلات اساسی‌تر جلوگیری کنید.

با توجه به این‌که بوش طبق یک وسیله اتصال بین طبق و سایر قطعات است، افزایش صدا در سمت چرخ‌های جلوی خودرو ممکن است نشان‌دهنده خرابی این قطعه یا لغزش آن باشد.

صدای تق‌تق هنگام چرخاندن فرمان نیز ممکن است ناشی از خرابی بوش طبق، سیبک یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد.

همچنین، لرزش بیش از حد در برخی از قسمت‌ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از علائم خرابی این قطعه می‌باشد.

جهت خرید بوش طبق بزرگ چانگان CS35 کلیک کنید بوش طبق بزرگ چانگان CS35

کاهش تعادل خودرو نیز می‌تواند در برخی موارد نشانه خرابی این قطعه یا سیبک باشد. بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو قرار دارد و وظیفه حفظ تعادل آن را بر عهده دارد. در صورت خرابی، وظیفه اتصال میل تعادل به سیستم تعلیق به درستی انجام نخواهد شد. به همین دلیل، خودرو در حرکت یا در برخی موارد در سرپیچ‌ها تعادل مناسب را حفظ نخواهد کرد.

با توجه به این که بوش طبق وظیفه اتصال طبق به قطعات دیگر سیستم تعلیق را بر عهده دارد، شنیدن صدای زیاد از چرخ‌های جلو در هنگام حرکت می‌تواند نشانه خرابی این قطعه باشد. همچنین، لرزش قسمت‌هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو حتی در هنگام رانندگی در یک مسیر صاف و هموار نیز نشانه خرابی بوش طبق می‌باشد.

کاهش تعادل خودرو در حین حرکت، به خصوص در پیچ‌ها نیز نشان دهنده خرابی بوش طبق یا سیبک می‌باشد. در واقع، اگر بوش طبق نتواند میل تعادل خودرو را به درستی به سیستم تعلیق متصل کند، تعادل خودرو در هنگام رانندگی با مشکل مواجه خواهد شد.

علائم خرابی بوش طبق خودرو

فرمان ارتعاشی

زمانی که بوش بازوی کنترلی در وسیله نقلیه شما شروع به خراب شدن می‌کند، احتمالاً اولین علامتی که متوجه آن خواهید شد، افزایش ارتعاشات است که اغلب در فرمان قابل احساس است.

ارتعاشات معمولاً هنگام شتاب‌گیری تشدید می‌شوند که می‌تواند به سرعت آزاردهنده باشد. این به دلیل وجود بازی بیش از حد در سیستم، لرزش چرخ‌ها را ایجاد می‌کند.

جهت خرید بوش طبق کوچک آریو زوتی Z300 کلیک کنید بوش طبق کوچک آریو زوتی Z300

صدای کوبیدن 

هنگامی که بوش‌های بازوی کنترل خیلی شل یا فرسوده می‌شوند، ممکن است صدای غلغلک را از زیر ماشین خود بشنوید که ناشی از برخورد بوش بین قاب و بازوی کنترل است.

اگر در مسیرهای صخره‌ای یا ناهموار رانندگی می‌کنید، شدت این صدا افزایش می‌یابد. حتی برآمدگی‌های کوچک یا ترمزهای سخت نیز می‌توانند باعث ایجاد صدای کوبیدن شوند.

فرمان سرگردان

وجود فرمانی که در حین رانندگی به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود، ممکن است به دلیل ناهماهنگی ناشی از بوش‌های فرسوده باشد. بوش‌ها به خوبی چارچوب خودرو و بازوی کنترل را در جای خود نگه می‌دارند. اما وجود بوش‌های نامناسب می‌تواند فضایی را برای حرکت غیرعادی و بیش از حد در سیستم ایجاد کند که باعث ناهم ترازی چرخ‌ها می‌شود.

فرمان سرگردان

حتی اگر بوش‌های فرسوده باعث ایجاد ناهماهنگی در سیستم تعلیق شوند، اگر بوش‌های فرسوده دلیل آن باشند، انجام تراز کاری به طور کامل موثر نخواهد بود، زیرا قطعات در موقعیت صحیح خود قرار نمی‌گیرند. بنابراین، هنگامی که وسیله نقلیه روی بالابر یا جک قرار دارد، حتماً بوش‌ها را برای بررسی آسیب‌ها یا حرکت‌های غیرعادی بررسی کنید.

سایش ناهموار لاستیک

تراز لاستیک‌های خودرو خود را به طور منظم بررسی کنید تا سطح سایش آن‌ها را بررسی کنید. سایش ناهموار آج لاستیک معمولاً نشان دهنده وجود مشکل در تراز است و همانطور که در بالا توضیح داده شد، تراز می‌تواند تحت تأثیر بوش‌های فرسوده قرار گیرد.

همچنین، این وسیله نقلیه می‌تواند هنگام تراز حرفه‌ای مشخصات “معمولی” یا “در محدوده” را نشان دهد و با این حال، لاستیک‌ها ممکن است سطح سایش ناهمواری داشته باشند.

جهت خرید بوش طبق بزرگ آریو زوتی Z300 کلیک کنید بوش طبق بزرگ آریو زوتی Z300

ترمز ناپایدار

بوش‌های بازوی کنترلی مستقیماً در سیستم ترمز دخالت ندارند، اما هرگونه ناپایداری در سیستم تعلیق و فرمان می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم ترمز شود. هنگام ترمزگیری ناگهانی و کاهش سرعت خودرو، قسمت جلویی خودرو ممکن است به نوسانات جلو و عقب ادامه دهد.

این امر ممکن است نشانگر وجود ناپایداری در سیستم تعلیق باشد که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد ترمز داشته باشد. بنابراین، بررسی و رفع هرگونه ناهماهنگی و ناپایداری در سیستم تعلیق و فرمان می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ترمز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *