دسته موتور خودرو یا Engine mount، یک اجزاء کم حجم به حساب می‌آید که مسئولیت نگهداری تعادل خودرو و تحمل وزن سنگین موتور را بر عهده دارد. این قطعه باعث می‌شود که موتور خودرو در حالت تعادل قرار بگیرد و به میزان قابل توجهی تعادل و کنترل ضربات موتور را ایجاد می‌کند.

به طور واضح می‌توان اظهار داشت که دسته موتور خودرو، موتور خودرو را با کمک خود در مکان مناسب نصب می‌کند و جلوگیری از حرکت اضافی موتور به علت نیروهای وارد بر آن را انجام می‌دهد. علاوه بر این، دسته موتور را می‌توان به عنوان یک نوع بسته یا ابزار نگهدارنده موتور خودرو نیز توصیف کرد. باید توجه داشت که میان وظایف دیگری که دسته موتور بر عهده دارد، محافظت از تعادل و پایداری خودرو نیز جای دارد. برای معرفی انواع دسته موتور خودرو با نایکو پارت همراه باشید.

معرفی انواع دسته موتور خودرو

پیش از ارائه انواع مختلف دسته موتور خودرو، لازم است بیان شود که میزان استفاده و مکان‌های نصب این قطعات در خودروها متناسب با نیازها و طراحی‌های مختلف گوناگون است. برخی دسته‌های موتور در بخش‌های بالا و پایین خودرو نصب می‌شوند، در حالی که بعضی دیگر در اطراف خودرو جای می‌گیرند تا عملکرد بهینه‌تری ارائه دهند.

انواع مختلفی از دسته موتور خودرو توسط شرکت‌های تولید قطعات خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با این حال، اصولی‌ترین و پرکاربردترین دسته‌بندی‌ها این‌ها را به دسته‌های هیدرولیکی، لاستیکی، صلب یا فلزی، و فنری تقسیم می‌کنند.

معرفی انواع دسته موتور خودرو

دسته موتور هیدرولیکی

این دسته موتور از ترکیب قسمت‌های متفاوت تشکیل شده است، شامل دو لایه فنر، یک قطعه لاستیکی و یک واحد سیال هیدرولیک می‌شود. این ترکیب از دو لایه فنر و یک قسمت لاستیکی همچنین از یک واحد سیال هیدرولیک با روغن به عنوان محتویات، باعث می‌شود که دسته موتور هیدرولیکی قادر به کاملاً جذب، تخلیه و کنترل ضربات وارد شده شود.

در واقع، استفاده از دولایه فنر در این دسته موتور خودرو تأثیر بسزایی در کاهش ارتعاشات دارد و بدین ترتیب به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. باید توجه داشت که دسته موتور هیدرولیکی به عنوان یکی از دسته‌های هزینه‌برتر و بدون شک، کاربردی‌تر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسته موتور لاستیکی

جنس دسته موتور خودرو در اینجا از پلاستیک ساخته شده و دارای انعطاف‌پذیری مناسبی می‌باشد که در جذب و کنترل ارتعاشات و لرزش‌ها تأثیرگذار است. قسمت لاستیکی موجود در دسته موتور، بین دو صفحه فلزی از جنس آهن و چدن واقع شده است.

در خصوص کیفیت دسته موتور لاستیکی، باید بیان شود که آن‌ها برخوردار از دوام و عمر مفید بالایی هستند و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به دسته‌موتورهای دیگر دارند. دسته‌موتورهای لاستیکی در اندازه‌ها و ابعاد متنوعی تولید می‌شوند.

جهت خرید دسته موتور بالا چپ برلیانس H220-H230 کلیک کنید دسته موتور بالا چپ برلیانس H220-H230

دسته‌ موتور صلب یا فلزی

نحوه نصب این دسته‌موتورها به این صورت است که موتور با استفاده از پیچ‌ها و اتصالات صلب به شاسی و بدنه خودرو متصل می‌شود و به آنها جوش می‌زنند. استفاده از دسته‌موتورهای فلزی برای موتورهای سبک وزن بسیار مناسب می‌باشد.

با این حال، معایبی نیز برای دسته‌موتورهای صلب و فلزی وجود دارد، به‌عنوان مثال، آنها نمی‌توانند لرزش‌ها و تکان‌های موتور را به‌طور مؤثر کنترل و مهار کنند. در دوره‌های با سرعت بالاتر، لرزش موتور می‌تواند به شکست و خرابی در دسته‌موتور منجر شود.

دسته‌ موتور فنری

نحوه عملکرد این دسته موتور خودرو به این صورت است که از جنس پلاستیک و پلی‌یورتان ساخته می‌شوند. یکی از مزایای چنین دسته‌موتورهایی این است که نسبت به دسته‌موتورهای پلاستیکی دارای عمر زندگی بلندتری هستند و قادر به بهره‌گیری به حد زیادی از کنترل و مهار لرزش‌ها و تکان‌های موتور می‌باشند.

از طریق استفاده از این نوع دسته‌موتور، کمترین میزان لرزش و تکان در موتور ایجاد می‌شود و همچنین موجب می‌شود که رانندگی به راحتی و با راحتی بیشتری انجام شود. دسته‌موتورهای فنری به ویژه در موتورهای بزرگ و یا در سیستم‌هایی که معرض ارتعاش و تکان‌های بیشتری هستند به طور کامل موثر می‌باشند.

تعداد دسته‌موتورهای مورد استفاده در یک خودرو به موعد آن و نوع خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال، در ماشین‌های دارای موتورهای طرفی که در جلوی شاسی واقع شده‌اند، معمولاً از سه دسته‌ موتور استفاده می‌شود؛ دو دسته در پایین و یک دسته در بالا قرار می‌گیرد و دسته‌موتورهایی که در پایین قرار دارند، اغلب از جنس پلاستیکی ساخته می‌شوند.

در ماشین‌های دارای موتورهای طولی نیز از دو دسته‌موتور استفاده می‌شود. همچنین در ماشین‌هایی که دارای موتورهای عرضی هستند، دسته‌موتورهای هیدرولیکی به کار می‌روند.

دسته‌ موتور فنری

در مورد تعویض دسته‌موتورها و شناسایی نشانه‌های خرابی، از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی دسته‌موتور افزایش تعداد تکان‌ها و لرزش‌ها در موتور و کابین می‌باشد. همچنین، صداهایی که ممکن است در هنگام روشن و خاموش کردن موتور شنیده شود نیز ممکن است نشانه‌های خرابی دسته موتور خودرو و نیاز به تعویض آن باشند.

همچنین، معمولاً پس از طی کردن مسافت حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر، نیاز به تعویض دسته‌موتورها وجود دارد. این تعویض به دلیل شکست و خرابی قسمت‌های پلاستیکی دسته‌موتورها در اکثر موارد ضروری است. پیش از تعویض دسته‌موتور، باید اطمینان حاصل کنید که نشانه‌های خرابی مرتبط با دسته موتور خودرو و نه قطعات دیگر خودرو هستند.

انواع دسته‌ موتور خودرو

دسته‌ موتور راست

دسته موتور خودرو به‌ طور عمده وظیفه اتصال و ثبت گیربکس یا جعبه دنده به بدنه خودرو را برعهده دارد. این دسته موتور به نام “دسته موتور زیر باتری” نیز شناخته می‌شود. البته مکان نصب این دسته موتور در خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در خودروهای ام‌ وی‌ ام، این دسته موتور خودرو در بخش عقب سینی فن نصب می‌شود.

دسته‌ موتور بالا

دسته موتور موجود در بالای موتور، که در نزدیکی دو سرهای پیچ نصب می‌شود، به عنوان “دسته موتور دو سر پیچ” نیز شناخته می‌شود. این نام از آنجا نشأت می‌گیرد که از یک سر به بدنه خودرو و از سر دیگر به موتور متصل می‌شود، و این نوع نصب در اکثر خودروها به‌کار می‌رود.

دسته‌ موتور پایین

دسته موتور قرار گرفته در نزدیکی قسمت پایین موتور، به‌عبارت دیگر، در بالای رام و جلوبندی خودرو واقع شده است. به علت مکان نصب نزدیک به سیستم تعلیق خودرو، این دسته موتور عمدتاً بیشتر به خرابی‌ها و مشکلات احتمالی از سایر دسته‌موتورها در معرض قرار می‌گیرد.

دسته‌ موتور چپ و راست

در واقع، دسته‌موتور چپ عبارت است از دسته‌موتور مربوط به جعبه دنده، و دسته‌موتور راست نیز دسته‌ موتور مرتبط با بخش‌های بالا و پایین خودرو می‌باشد. به‌علت اینکه این اصطلاح‌ها در بازار و توصیف خودرو‌ها از طریق این نام‌گذاری‌ها شناخته می‌شوند، این تفاوت‌ها برای شما توضیح داده شده است.

جهت خرید پایه دسته موتور راست چانگان CS35 کلیک کنید پایه دسته موتور راست چانگان CS35

اجزای مهم دسته موتور خودرو

پایه دسته موتور خودرو

پایه دسته موتور خودرو، عبارت است از یک قطعه فلزی معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که به‌طور معمول بوش‌های لاستیکی دسته موتور را درون خود جای می‌دهد.

بوش دسته موتور خودرو

بوش دسته موتور، بخش مهم‌ترین دسته موتور است که از لاستیک فشرده و مقاوم ساخته می‌شود. این بوش عمدتاً با استفاده از دستگاه پرس داخل پایه دسته موتور فشرده می‌شود.

دلایل خرابی دسته موتور خودرو

همان‌گونه که اشاره کردیم، تعویض دسته موتور خودرو معمولاً پس از حرکت ماشین به مسافت ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر ضروری می‌شود. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث شود دسته موتور به سرعت از کار افتد.

وظیفه دسته موتور، جذب و تحمل تکان‌ها و لرزش‌های ناشی از ضربات به خودرو است. در واقع، مانند هر قطعه پلاستیکی دیگری، دسته موتور خودرو نیز در صورت تحمل تکان‌ها و ضربات بیش از حد معمول، آسیب می‌بیند و ممکن است شکسته شود.

عللی که باعث آسیب دیدن دسته موتور در خودروهای مختلف می‌شوند متنوع هستند. به عنوان مثال، در خودروهای سواری و سدان، این آسیب‌ها معمولاً ناشی از ترک‌خوردگی‌های شدید یا ضربه‌های قوی می‌شوند، در حالی که در خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند، ممکن است ناشی از پیچش‌های شدید در شاسی یا بازی‌های زیاد رخ دهد.

دلایل خرابی دسته موتور خودرو

علل خرابی دسته موتور خودرو 

  • شتاب‌گیری ناگهانی: شتاب‌گیری ناگهانی که باعث لرزش موتور می‌شود.
  • عبور با سرعت از دست‌اندازهای بزرگ: عبور با سرعت از دست‌اندازهای بزرگ ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • تیک‌ آف: تیک‌آف نیز ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • تنظیم نادرست موتور: تنظیم نادرست موتور که باعث لرزش شدید آن می‌شود.
  • مشکلات سیستم کلاچ: مشکلات در سیستم کلاچ ممکن است لرزش موتور را ایجاد کنند.
  • خرابی یا ضعف در سیستم تعلیق یا جلوبندی: خرابی یا ضعف در سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • آسیب‌ دیدن و ضربه‌ خوردن شاسی خودرو: آسیب‌دیدن و ضربه‌خوردن شاسی خودرو نیز ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • خرابی چهارشاخه‌ی گاردان در خودروهای محور عقب متحرک: خرابی یا ضعف در چهارشاخه‌ی گاردان خودروهای محور عقب متحرک ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • دسته موتور ناکیفی: استفاده از دسته موتور ناکیفی و نامناسب ممکن است به سرعت خراب شود.
  • قرارگیری نادرست دسته موتور: اگر دسته موتور خودرو به درستی نصب نشود یا در مکان مناسب قرار نگیرد، ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
جهت خرید دسته موتور راست چانگان ایدو EADO کلیک کنید دسته موتور راست چانگان ایدو EADO

نشانه دسته موتور خودرو آسیب دیده

تشخیص خرابی دسته موتور یک وظیفه مهم برای حفظ عملکرد صحیح خودرو است. نشانه‌های خرابی دسته موتور را می‌توان به شرح زیر توضیح داد:

پایین رفتن موتور از جای اصلی: وقوع این مشکل به راحتی با چشم قابل مشاهده است و به عبارت ساده به معنای کشیده شدن موتور از مکان اصلی خود می‌باشد. این نشانه به خوبی نشان‌دهنده خرابی دسته موتور است و نیاز به بررسی و تعویض دسته دارد.

پارگی یا شکستگی در دسته موتور لاستیکی: دسته موتورهای لاستیکی با گذر زمان و تحمل ضربات و تکان‌های موتور ممکن است از محل اتصال پاره بشوند یا شکسته شوند. این آسیب‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند.

نشت روغن در دسته موتور هیدرولیکی: دسته موتورهای هیدرولیکی ممکن است به دلیل نشت روغن به هم خراب شوند. نشت روغن به طور آشکار قابل تشخیص است.

لرزش‌های آشکار و غیر معمول: اگر در حین حرکت خودرو لرزش‌های غیرمعمول و شدید را تجربه کنید که به وضوح به کابین خودرو انتقال پیدا می‌کند، این نشانه می‌تواند به خرابی دسته موتور اشاره کند.

صدای تلق تلق عبور از دست‌اندازها: وقتی خودرو از دست‌اندازها عبور می‌کند، اگر صدای تلق تلقی شنیده شود که به صورت غیرعادی به نظر بیاید، این نشانه نیز می‌تواند به مشکلات دسته موتور اشاره کند.

توجه داشته باشید که آسیب دیدگی یکی از دسته موتورها ممکن است باعث آسیب دیدگی سایر دسته موتورها نیز شود. بنابراین، هر گونه نشانه‌ای از خرابی باید به سرعت مورد تعمیر و تعویض قرار گیرد تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

جهت خرید دسته موتور بالا راست چانگان Cs35 یورو 4 کلیک کنید دسته موتور بالا راست چانگان Cs35 یورو 4

پیش گیری از آسیب دیدن دسته موتور خودرو

پیش‌گیری از آسیب دیدگی و معیوب شدن دسته موتور خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی اقدامات ساده برای پیش‌گیری از مشکلات دسته موتور شامل موارد زیر می‌شوند:

بررسی دوره‌ای دسته موتور: بهترین روش برای اطمینان از وضعیت دسته موتور، بررسی دوره‌ای و مرتب آن است. این شامل بررسی دسته موتور برای نشتی‌ها، ترک‌ها و آسیب‌های ظاهری می‌شود.

رعایت اصول رانندگی صحیح: رانندگی با اصول صحیح و پیش‌بینی کردن شتاب‌گیری‌های ناگهانی و توقف‌های سریع می‌تواند از ضربات و تکان‌های زیادی که به دسته موتور وارد می‌شوند جلوگیری کند.

نگهداری منظم خودرو: نگهداری منظم و به موقع خودرو شامل تعویض روغن موتور و سایر مواد، تنظیم‌نمودن موتور و ترازیابی سیستم تعلیق و جلوبندی می‌تواند به کاهش لرزش‌ها و ضربات موتور کمک کند.

رعایت راهنمایی‌های تولیدکننده: همیشه به راهنمایی‌ها و توصیه‌های تولیدکننده خودرو دقت کنید. این دسته موارد شامل تعویض دوره‌ای دسته موتور و دیگر نکات مرتبط با نگهداری خودرو می‌شوند.

نصب دسته موتور با دقت: اگر نیاز به تعویض دسته موتور دارید، اطمینان حاصل کنید که نصب آن به صورت صحیح و با دقت انجام شود. تنظیم صحیح دسته موتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه به این نکات و اقدامات ساده می‌تواند به شما کمک کند تا دسته موتور خودروتان در وضعیت عالی باقی بماند و از مشکلات آسیب دیدگی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *